Terugblik Super Boeren Event

Een assortiment van in Noord-Holland geteelde versproducten lag op initiatief van de Provincie Noord-Holland en stichting Voedsel Verbindt de afgelopen weken in de schappen van vijf supermarkten. De provincie heeft als doel dat in 2030 minimaal 25 procent van het voedsel uit de eigen regio komt, vandaar de pilot waarin telers, supermarkten en local food hero Dick Schaap samenwerkten. Tijdens het Super-Boeren event op 3 april in Purmerend, werd teruggekeken op de proefperiode. Wat blijkt? De pilot levert veelbelovende resultaten op.

Pilot Noord-Hollands streekproductenschap

Jelle Beemsterboer, gedeputeerde Landbouw van de provincie, opende de ochtend. “We willen dat inwoners van onze provincie kunnen genieten van verse producten van eigen bodem. Lokaal voedsel verdient een vaste plek in het supermarktassortiment. We steunen graag onze boeren en willen het aantal voedselkilometers verkleinen. Als overheid kunnen we aanjagen, zetjes geven, aan dingen die vervolgens zelfstandig en zelfredzaam door kunnen. Deze pilot waarin een Noord-Hollands streekproductenschap is ontwikkeld en ervaring is opgedaan met de praktische werking van verkoop uit de korte keten via de supermarkt, is daar een goed voorbeeld van.

Het implementeren van de korte keten in de supermarkt kent vooral uitdagingen op het gebied van logistiek. Het enthousiasme van Dick Schaap, die als logistieke partner een belangrijke spin het in het web vormde bij het project, is er echter niet minder om: “Het is belangrijk dat mensen weten wat er uit de buurt te halen is. Als ik daar een steentje aan kan bijdragen dan doe ik dat. We mogen trots zijn op de producten die van Noord-Hollandse grond komen en op de mensen die het maken, zoals Astrid Francis bijvoorbeeld (de vrouw achter de Beemstervallery aardappel).” Om de consument te enthousiasmeren is het erg belangrijk het verhaal te vertellen achter de producten in het schap, benadrukt hij.

Automatische bestelsystemen in de supermarkten vormen een praktische drempel. Het vergt een actieve houding van de logistieke partner. “Je moet zelf bellen met de vraag: heb je nog iets nodig?” De supermarkt doet dit zelf niet pro-actief. Ze zijn toch gewoon gewend dat dit vanzelf gaat.” Dick verzorgde ook verpakking met EAN-codes bij de distributie naar de supermarkten. “Zo maak je het de supermarktmanager zo gemakkelijk mogelijk.”

Dat met enthousiasme het verhaal overbrengen een van de succesfactoren is, bevestigt Bart Fischer, marketingstrateeg food en retail. “Ook helpt het als het aanbod onderscheidend is. In de pilot is bijvoorbeeld onder andere gekozen voor paarse spitskool en spruiten op stok. Producten die je in deze vorm normaal niet snel in de supermarkt ziet.” Voegt hij toe “Met de combinatie van verhaal en onderscheidend aanbod neem je de (franchise) supermarktondernemer echt mee, en diens enthousiasme is cruciaal. Wanneer je echter grotere volumes wilt halen, dan moeten de hoofdkantoren van de supermarkt om en de keuze maken ‘we gáán voor lokaal’.”

Het ene product leent zich makkelijker voor de korte ketenconstructie met verkoop vanuit de supermarkt dan het andere. “Andijvie ligt altijd voorgesneden in de winkel. Dit is een product dat zich minder leent om direct van de boer af te verkopen, omdat men gewoon niet meer gewend is om het zelf te snijden.” Vertelt Dick Schaap, die voor zijn horecaklanten al jaren lokaal inkoopt